مقالات

سیستم صوتی خودرو

به طور کلی باندهای خودرو به دو دسته گرد و بیضی تقسیم می‌شوند که عموما باندهای گرد از توان کمتری برخوردار هستند. باندهای بیضی را در بازار معمولا با نام خربزه‌ای می‌شناسند که بر روی طاقچه عقب خودرو می‌توان آن‌ها را نصب کرد. باند بیضی عموما از سه بخش تیوتر، میدرنج و ووفر تشکیل و در ابعاد ۹*۶ و ۱۰*۷ عرضه می‌شود. یک سری ازباندهای بیضی از آمپلی‌فایر پشتیبانی نمی‌کنند و به همین دلیل در صداهای بالا دچار نویز می‌شوند. اگر به دنبال صدای بسیار قدرتمند و هزینه بالا نباشید می‌توانید این نوع باندها را انتخاب کنید. در مقابل یک سری از باندهای بیضی قابلیت اتصال به آمپلی‌فایر را دارند و کیفیت آن‌ها از نوع قبلی بالاتر است. لازم به ذکر است که این نوع باندها طول عمر بیشتری نیز می‌کنند.

در صورتی که بخواهید سیستم صوتی کاملی داشته باشید می‌توانید از میدرنج نیز استفاده کنید. یک اسپیکر کامل توانایی پخش صداهای ریز، متوسط و بم را دارد اما میدرنج به تنهایی وظیفه تولید صدا متوسط را بر عهده می‌گیرد. بنابراین می‌توان از میدرنج در کنار ساب‌ووفر و تیوتر جهت دست‌یابی به بهترین کیفیت صدا استفاده کرد.

آمپلی‌فایر وظیفه بهبود کیفیت صدای پخش شده در خودرو را برعهده دارد. آمپلی‌فایرها باعث می‌شوند بتوان از نهایت کیفیت صدای قابل پخش توسط اسپیکرها استفاده کرد و میزان نویز در صداهای بند کاهش یابد. آمپلی‌فایرها در انواع مختلف ۲، ۴ و ۶ کانال عرضه می‌شوند. آمپلی‌فایر ۲ کانال برای یک جفت باند، ۴ کانال برای یک جفت باند و ساب‌ووفر و ۶ کانال برای ۲ جفت باند و ۱ ساب‌ووفر مناسب است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *