مقالات

محصولات ارگانیک چیست؟

organic

در ابتدا غذای ارگانیک تنها شامل سبزی‌ های تازه بود و اولین مصرف‌ کنندگانی که از غذای ارگانیک استفاده می‌ کردند، به دنبال غذایی بودند بدون مواد شیمیایی، تازه و در حد امکان دارای کمترین مراحل فرآیند و به دلیل اینکه آنها باید اقلام مورد نیاز خود را مستقیما از کشاورزان خریداری می‌ کردند بنابراین شعار کشاورز خود را بشناس تا غذای خود را بشناسی از اولین شعارهایی بود که برای ترویج مصرف غذاهای ارگانیک، گفته شد.

دلیل انتخاب محصولات ارگانیک

استفاده از محصولات ارگانیک ابتلا به بیماری ها و آلرژی را کاهش می دهد. دلایل انتخاب محصولات ارگانیک به شرح زیر است:

آفت‌ کش‌ ها

در کشاورزی مدرن از آفت‌ کش‌ های شیمیایی برای محافظت از محصولات کشاورزی در برابر حشرات، آفات و بیماری‌ ها استفاده می‌ شود، وقتی کشاورزان آفت‌کش‌ ها را بر روی گیاهان اسپری می‌کنند، باقیمانده این سموم بر روی محصولات باقی می ماند. بسیاری از مردم غذا های ارگانیک را انتخاب می‌ کنند تا از این سموم و آفات دور باشند.

افزودنی‌ های خوراکی

محصولات ارگانیک بدون هر گونه افزودنی‌، نگه‌ دارنده‌، رنگ‌ های مجاز خوراکی، طعم‌ دهنده‌ ها و مونو سدیم گلوتامات تولید می شوند.

محیط زیست

بسیاری از افراد از محصولات ارگانیک استفاده می‌ کنند چون این مواد برای محیط زیست مناسب‌ تر هستند، آلودگی کمتری دارند و کیفیت آب و خاک را حفظ می‌ کنند.

خواص و مزایای استفاده از محصولات ارگانیک

انجمن تغذیه آمریکا معتقد است که سطح ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در محصولات ارگانیک بیشتر است.

همچنین تحقیقات نشان داده که محصولات کشاورزی ارگانیک سطوح پایین تری نیترات دارند، مقادیر بالای نیترات خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می دهد.

محصولات ارگانیک اغلب تازه تر هستند چون در تهیه آن ها از مواد نگهدارنده که طول عمرشان را بیشتر می کند استفاده نشده است.

محصولات ارگانیک سینولئیک اسید بیشتری دارند که برای سلامت قلب و عروق مفید می باشد.

بسیاری از والدین معتقدند که محصولات ارگانیک چون آفت کش ندارند برای تغذیه نوزادان و کودکان مناسب تر هستند.

مضرات محصولات ارگانیک

چون در پرورش محصولات ارگانیک از آفت کش ها و آنتی بیوتیک ها استفاده نمی شود ممکن است مقادیر کمی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک از جمله لیستریا، سالمونلا و E. coli بر روی آن ها رشد کند که می توانند باعث ایجاد بیماری در انسان شوند.

مضرات استفاده از محصول ارگانیک به شرح زیر است:

گران بودن

هنگامی که برای رشد گیاهان از روش های غیر شییمایی استفاده می شود باید زمان و دقت بیشتری برای پرورش گیاه صرف شود. البته اگر هزینه مواد مغذی که به جای کود و محلول های مغذی استفاده می شوند را نادیده بگیریم. پس در نهایت رو به رو شدن با یک قیمت بالا نسبت به محصولات معمولی چیز چندان عجیبی نیست. پس اگر علاقه مند به یک زندگی اورگانیک هستید باید بودجه لازم را برای آن فراهم کنید و این دقیقا چالشی است که موجب می شود بسیاری از افراد در میانه راه از تصیمیم خود برای استفاده همیشگی از محصول ارگانیک منصرف شوند.

سخت پیدا شدن

برای اطمینان از اصالت محصولات ارگانیک باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کرد و نمی توان در هر فروشگاهی آن ها را پیدا کنرد.

زود خراب شدن

به دلیل این که در طول کاشت، پرورش و تولید این گونه محصولات از مواد نگهدارنده استفاده نمی شود پس نمی توان آن ها را برای مدت زیادی تازه نگه داشت. حداکثر زمان نگهداری برای نگهداری این محصولات ۱ هفته است.

تولید سخت

پرورش این نوع محصولات کار بسیار دشواری است. به عنوان مثال یک کشاورز در حالت معمولی برای از بین بردن علف های هرز زمین خود می تواند از مواد شیمیای استفاده کند. اما در کشاورزی ارگانیک امکان انجام این کار وجود ندارد. همچنین برای تامین مواد مورد نیاز گیاهان باید از مواد مغذی و معدنی گوناگونی استفاده شود که ممکن است میزان دسترسی و استفاده از آن ها مشکل باشد.

محصولات ارگانیک کدامند؟

میوه ها، سبزیجات، غلات و محصولات لبنی از جمله مواد غذایی و محصولات ارگانیک تولید شده هستند اما محصولات ارگانیک فرآوری شده مانند نوشابه، کیک و کلوچه، بستنی و غلات صبحانه هم به بازار عرضه شده است.

سیب، خیار، فلفل شیرین، کرفس، سیب زمینی، انگور، گوجه گیلاسی، کدو حلوایی، هلو، اسفناج، توت فرنگی و فلفل تند میوه ها و سبزیجاتی هستند که بیشترین آلودگی و آفت کش ها را دارند و بهتر است که حتما نوع ارگانیک آن ها را تهیه کنید.

از کجا محصولات ارگانیک بخریم؟

اگر می خواهید محصولات ارگانیک خریداری کنید می توانید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید:

  • به طور مستقیم از یک مزرعه ارگانیک
  • بازارهای محلی مواد غذایی ارگانیک
  • فروشگاه های محصولات ارگانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *