مقالات

چرا باتری خودرو خالی می‌شود؟

چرا باتری خودرو خراب می‌شود؟

دلایلی که می‌توانند باعث خالی شدن باتری خودرو شود، آن‌قدر زیاد هستند که در یک مقاله نمی‌گنجند؛ اما اگر بخواهیم به‌طور کلی دلایل خالی شدن باتری را مطرح کنیم، سه نوع ایراد اصلی وجود دارد که شامل ایراد در خود باتری، ایراد در سیستم برقی خودرو و اشتباهات از سوی راننده هستند. برخی از این مشکلات را در خانه و بدون نیاز به مکانیک می‌توان حل کرد؛ ولی برخی از آن‌ها پیچیده‌تر هستند و برای حل آن‌ها به کمک یک متخصص کاردان نیاز خواهد بود.

بیشتر افراد، زمانی متوجه می‌شوند باتری خالی شده است که پس از خاموش کردن خودرو نتوانند دوباره آن را استارت بزنند؛ اما گاهی نیز پیش می‌آید که باتری در حین حرکت خالی می‌شود و این می‌تواند نشانه‌ای از ایراد در سیستم شارژ باتری باشد.

وقتی باتری خودرو به‌صورت مداوم به مشکل بر می‌خورد، یکی از نخستین و شایع‌ترین دلایل، خوردگی یا خرابی اتصالات است. پس از آن، دلایل دیگری مثل وجود اتصالی در سیم‌کشی و ایراد در سیستم شارژ باتری نیز به میان می‌آیند. ایراد در شارژ باتری زمانی اتفاق می‌افتد که میزان مصرف باتری بیشتر از میزان شارژ آن باشد. شرایط آب‌وهوایی و دمای خیلی بالا یا خیلی پایین محیط نیز می‌توانند روی باتری اثر منفی داشته باشند. در ادامه، به اصلی‌ترین دلایل خالی شدن باتری می‌پردازیم.

اولین موردی که در صورت بروز مشکل در باتری خودرو باید چک کنید، روشن ماندن چراغ‌ها است. ممکن است در طول شب، چراغ‌های اصلی یا چراغ سقفی خودرو را روشن گذاشته باشید و این می‌تواند باعث خالی شدن باتری شود. وقتی در شب و هنگام تاریکی، خودرو را ترک می‌کنید، چک کنید که چراغی روشن نمانده باشد. در برخی خودروها، چراغ‌ها تا زمانی پس از خاموش شدن خودرو روشن می‌مانند و سپس به‌طور خودکار خاموش می‌شوند؛ ولی اگر ایرادی در این سیستم به‌وجود بیاید، ممکن است چراغ‌ها روشن بمانند و باتری را خالی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *