مقالات

کلاچ اتوماتیک چیست ؟

کلاچ برقی چیست؟

کلاچ برقی یا اتوماتیک به دستگاهی گفته می شود که با ساختاری بر پایه مکانیزم الکترومکانیک به این صورت در خودرو شما عمل می کند که، اگر این مکانیزم را به زبان ساده به یک گیربکس اتوماتیک بخواهیم تشبیه کنیم تفاوت آن در این است که، در گیربکس اتوماتیک بعد از شروع حرکت ماشین، دیگر راننده نیازی به کلاچ و دنده نخواهد داشت.

اما در سیستم کلاچ اتوماتیک یا برقی، تنها سیستم کلاچ گیری به صورت خودکار و اتوماتیک انجام خواهد گرفت و عمل تعویض دنده به صورت دستی توسط خود راننده انجام می شود.

به عبارت ساده تر در کلاچ برقی شما برای تعویض دنده و یا برای نیم کلاچ گرفتن، دیگر نیازی ندارید از پای خود روی کلاچتان استفاده کنید.

زمانی که سیستم روی خودرو شما نصب می‌شود ۳ قطعه الکترونیکی به خودرو اضافه شده و دسته دنده خودرو هم پس از نصب این سیستم تعویض شده و جای خود را به یک دسته دنده هوشمند می‌دهد که برای استفاده از سیستم کلاچ اتوماتیک کاربرد داشته و نصب آن الزامی است. این دسته دنده هوشمند مجهز به سنسور بوده که وظیفه این سنسور جلوگیری از درگیری بی مورد دیسک و صفحه بوده که این امر سبب افزایش راندمان و طول عمر سیستم انتقال قدرت خودرو می‌شود. در سیستم کلاچ اتوماتیک عملیات کلاچ‌گیری به واسطه ضامن نصب شده ‌روی سر دنده بوده که در هنگام تعویض دنده راننده می‌بایست این ضامن را فشار داده تا عملیات کلاچ‌گیری به صورت اتوماتیک انجام شده و تعویض دنده به راحتی صورت پذیرد. 
بنابر اعلام شرکت الکتروهوشمند آسیا (نمایندگی مرکزی شرکت اهاکو) که تولید و عرضه این محصول را حدود ۸ سال است بر عهده دارد، این سیستم به خاطر مشکلاتی که نصب گیربکس اتوماتیک غیرفابریک دارد طراحی و ساخته شده و مشکلاتی همچون افزایش مصرف سوخت، افزایش مصرف لنت، کاهش شتاب خودرو، هزینه نگهداری بالا و سایر مواردی که در گیربکس‌های اتوماتیک دیده می‌شود در این سیستم وجود نداشته و راننده در صورت دلخواه می‌تواند هر زمانی که تمایل داشته باشد فقط با فشردن یک کلید سیستم را خاموش کرده و خود کنترل پدال کلاچ را در دست بگیرد. 
طبق اعلام این شرکت سیستم کلاچ اتوماتیک با ۱۴ ماه گارانتی عرضه می‌شود و با یک ششم هزینه تعویض گیربکس به نوع اتوماتیک این سیستم قابل نصب است. سیستم مذکور برای خودرو‌های ساخت داخل و وارداتی قابل نصب بوده و محدودیتی از این لحاظ ندارد. 
این شرکت همچنین اعلام کرده که با توجه به اینکه خودرو‌های موجود در کشور با ۲ نمونه کلاچ سیمی و پمپی عرضه می‌شوند، زمان نصب این سیستم برای خودرو‌های کلاچ سیمی بین ۲ الی ۳ ساعت بوده و برای خودرو‌های کلاچ پمپی بین ۴ الی ۵ ساعت زمان می‌برد. 
البته باید یاد‌آور شد که این سیستم فقط‌ روی خودروهای انژکتوری قابل نصب بوده و ‌ روی خودروهای کاربراتوری امکان نصب این سیستم وجود ندارد.
در رابطه با استهلاک سیستم مذکور هم باید اشاره کرد که طبق اعلام شرکت عرضه‌کننده، تنها قطعه استهلاکی که در کلاچ اتوماتیک خودرو وجود داشته، سیم کلاچ است که اگر خودرو فاقد این سیستم هم باشد سیم کلاچ در دراز‌مدت نیاز به تعویض دارد و ارتباطی به نصب سیستم فوق نداشته است. 
در پایان می‌توان گفت که این قطعه بدون دستکاری در سیستم موتور و گیربکس خودرو بوده و تماما با مواد درجه یک در کشور تولید می‌شود و پس از نصب هم در تغییری در شتاب و مصرف سوخت به وجود نمی‌آورد.

کلاچ اتوماتیک هوشمند محصولی است که جایگزین کلاچ گیری با پا شده و شامل قطعات و مجموعه های زیر است :
۱- عملگر یا موتور، مکانیزم کلاچ که عمل کلاچ گیری و رها سازی آن را انجام می دهد.
۲- برد کنترلی
۳- سر دنده شستی دار
۴- کلیدهای کنترلی میزان و موقعیت نیم کلاچ و کلید ON/OFF که امکان استفاده از کلاچ برقی و یا کلاچ پایی را فراهم می کند.

مکانیزم عملکرد کلاچ اتوماتیک هوشمند

بعد از نصب در واقع ۳ قطعه که به صورت الکترونیک می باشند به خودرو شما اضافه شده است و دسته دنده خودرو شما به یک دنده هوشمند مجهز شده است.

این دنده هوشمند، دارای سنسوری است که با عملکرد خود از درگیری های بی مورد دیسک و صفحه جلوگیری می کند که باعث افزایش راندمان انتقال قدرت در خودرو شما می شود.

همچنین پس از نصب کلاچ اتوماتیک، کلاچ گیری دیگر به صورت کلیدی که روی سر دنده برای سهولت رانندگان تعبیه شده، انجام می گیرد.

مزایا کلاچ اتوماتیک هوشمند اتاکو

۱. قیمت بسیار مناسب آن نسبت به نمونه مشابه

۲. کلاچ گیری خودکار در ترافیک ها و حتی ایجاد امکان نیم کلاچ در سربالایی ها

۳. عدم تغییر در سیستم گیربکس و دیفرانسیل خودرو

۴. قابلیت جا به جایی سیستم از یک خودرو به خودرو دیگر

۵. رانندگی آسان برای جانبازان و معلولین بدون ایجاد محدودیت

۶. افزایش راندمان دیسک و صفحه کلاچ به دلیل کاهش خطای کلاچ گیری

۷. قابلیت تنظیم موقعیت نیم کلاچ به صورت دلخواه

۸. کاهش مصرف سوخت در ترافیک

۹. پیشگیری از عوارض جانبی فیریکی راننده مثل زانو درد، کمردرد و …

۱۰. بالا بردن واکنش نسبت به کلاچ گیری در سرعت های بالا

۱۱. عدم تغییر در شتاب اولیه

۱۲. بدون هزینه نگهداری

۱۳. امکان استفاده از کلاچ گیری با سیستم و کلاچ گیری با پا به صورت همزمان

۱۴. نصب سریع و آسان

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *